söndag 25 november 2007

Söndagen den 25 november

Sedan vi fick beskedet i tisdags kväll att det inte var någon kromosomavvikelse har livet flutit på som vanligt med jobb och aktiviteter. Det kändes väldigt skönt att vi inte behövde ta beslutet om att göra abort. Det hade inte känts roligt att abortera ett levande foster i vecka 15, trots att det i så fall skulle ha en kromosomavvikelse och väldigt dåliga förutsättningar, när man är 33 år och vill ha barn.

Jag känner mig pigg, fast kanske inte så där genomglad som jag brukar göra, men jag känner mig faktiskt ganska glad trots allt. Dessvärre kan jag inte glädjas åt graviditeten. Det känns liksom som om jag har stängt av de känslorna. I torsdags gick jag på stan en sväng efter jobbet. Jag skulle vilja ha en ny klänning till julfesten om två veckor, men jag vet ju inte ens om jag kan gå eller om magen finns kvar. Inköpet av klänning får med andra ord vänta.

Det är flera som direkt eller indirekt har frågat mig om läkarna kommer att ta bort acardiac twin (tvillingen utan hjärta) och om det känns konstigt att gå med ett foster i magen som inte lever. Läkarna kan inte ta bort acardiac twin. Det är också så att vid vanliga tvillinggraviditeter, där det ena tvillingfostret dör, brukar det få ligga kvar i livmodern. Jag tycker inte att det känns obehagligt, eller hur jag ska uttrycka det, att ha ett foster i livmodern som inte lever. För oss har acardiac twin egentligen aldrig varit något foster som kunnat bli ett barn, eftersom samtidigt som vi fick reda på att det var en tvillinggraviditet, fick vi också reda på att acardiac twin aldrig haft en chans att klara sig. Jag har inte riktigt kommit underfund med än varför jag tycker att det är okej att acardiac twin finns där. Kanske har jag inte förstått att den finns där? Kanske känns det okej eftersom den är ofarlig för mig och eftersom den hittills har varit ofarlig för pump twin (tvillingen med hjärta) vad de har kunnat se?

Imorgon eftermiddag är det dags för en ny ultraljudsundersökning på Östra. Lars-Åke ska kontrollera att inga drastiska förändringar har skett som gör att vi måste ställa in Stockholmsbesöket på tisdag. Det ska bli spännande att se hur mycket pump twin har växt.

Inga kommentarer: