onsdag 9 januari 2008

Onsdagen den 9 januari

Idag hade jag sedan tidigare en tid inbokad hos barnmorskan. När jag bokade tiden, efter vårt sista besök på Huddinge sjukhus, var tanken med besöket att det skulle bli en del av nystarten av graviditeten som skulle få mig att börja glädjas. Nu valde jag att gå dit trots att det egentligen inte behövdes. Det kändes bra att gå dit och liksom avsluta tvillinggraviditeten och prata om det som hänt utan att få några nya besked. Jag har ju varit hos barnmorskan två gånger under graviditeten. Vid första besöket hittades acardiac twin vid ultraljudsundersökningen och vid det andra besöket upptäcktes att pump twins hjärta slutat slå.

Efter besöket hos barnmorskan tog jag mig en sväng på stan och kollade på kläder men hittade inte mycket roligt. Byxorna är inte att tänka på att köpa än, eftersom graviditetsmagen inte har försvunnit så mycket som jag skulle önska än. Därför hade jag tänkt köpa några nya toppar som en början. Tyvärr var det mest rea i affärerna, så jag hittade bara en topp som jag fastnade för.

När jag hade gett upp klädletandet gick jag till kontoret. Där var allt sig likt. Det var som väntat inte så många inne, eftersom högsäsongen har dragit igång, men jag pratade med några av dem som var inne.

Det är flera som har frågat hur Rebecka tar det hela. Jag tror inte att hon förstår vad som har hänt. Hon pratar inte om bebisen eller om att den är i himmelen. Jag tror inte heller att hon egentligen förstod att jag hade en bebis i magen. Hon lärde sig nog helt enkelt att svara bebis när någon frågade vad som finns i mammas mage.

Idag upptäckte jag att jag kan prata om det som hänt utan att tårarna trillar även om vissa frågor kan vara känsliga. Kanske beror det på att jag har svarat på vissa frågor många gånger nu. Jag tror fortfarande att tårarna kan komma om någon ställer en ny fråga som är känslig. Jag är dock inte rädd för att få känsliga frågor. Egentligen är jag bara tacksam om alla känsliga frågor ställs så snart som möjligt, eftersom det är ett sätt för mig att bearbeta vad som hänt och kanske förkortar och underlättar bearbetningsprocessen.

Inga kommentarer: