måndag 31 december 2007

Söndagen den 30 december – Igångsättning av förlossningen

Vi kom till Östra vid nio tiden och fick då träffa en barnmorska som berättade om hur själva igångsättande av förlossningen skulle gå till och vad vi kunde förvänta oss skulle hända under förlossningen och strax efteråt. Barnmorskan berättade bland annat att det kunde dröja ganska många timmar innan värkarbetet kom igång på allvar, men när det väl gjorde det brukade det gå ganska snabbt tills fostret var ute. Vid 10.30 gav de mig de första tabletterna för att starta förlossningen. Sedan fick jag nya tabletter var tredje timma tills förlossningen var över.

Det blev en dag med många timmars väntan och tårarna kom lite då och då. Vi satt och pratade om allt som hänt, vad vi kände och spekulerade i hur den närmaste tiden framför oss skulle bli. Vid 13.30 kom sjukhusprästen och vi pratade en stund med honom om sorg bland annat.

Under eftermiddagen tittade vi på tv och jag kände som lite mensvärk då och då. Vid 18-tiden började det kännas som kraftigare mensvärk och det höll i sig tills 19.20, då vattnet gick. Knappt en halv timma senare kom det första fostret (pump twin) och ett par minuter senare kom även acardiac twin ut. När förlossningen sker så pass tidigt i graviditeten får man inga riktiga krystvärkar utan trycker då ut fostret under en vanlig värk. Det är också vanligt att moderkakan inte kommer ut av sig själv i sådana här fall och det gjorde den inte på mig. Efter förlossningen körde de därför upp mig till operationsavdelningen, gav mig spinalbedövning och tog ut moderkakan.

Återigen fick jag höra att min kropp var gjord för att föda barn. Det fick jag ju även höra efter att Rebecka hade fötts efter endast 18 minuter på förlossningen. Även denna förlossning gick tydligen relativt snabbt. När vattnet hade gått gjorde barnmorskan en undersökning och såg då två små fötter. Hon blev lite förvånad och sa att nu var det dags att börja trycka ut. Smärtan från värkarna under förlossningen var relativt liten tyckte jag och jag kände därför inte behov av att få någon smärtlindring.

När jag kom ner till vårt rum igen från operationsavdelningen kom barnmorskan in med fostren i en liten korg, så att vi skulle få se dem. Pump twin var ca 20 cm inklusive benen och hade allt som man ser att en bebis har när den föds efter en fullgången graviditet fast i miniformat, han hade till och med små tår och en liten snopp. Acardiac twin var en liten klump som var ca 3 cm i diameter och man kunde se att små fötter hade börjat utvecklas, men att de hade avstannat i utvecklingen. Fostren och moderkakan kommer nu att skickas för analys. Dels ska de försöka hitta orsaken till varför pump twin oväntat dog, dels ska de göra analyser på grund av att acardiac twin-graviditeter är så ovanliga. Om de hittar en orsak till varför pump twin kommer vi att få reda på den.

Det kändes skönt att själva förlossningen var över för det var det jag hade bävat mest för, eftersom jag trodde att det skulle göra betydligt ondare och ta längre tid. Efter en kvällsmacka somnade vi gott båda två, trots att det finns bekvämare sängar att sjukhussängar att sova i.

Inga kommentarer: