fredag 7 december 2007

Fredagen den 7 december – Positivt besked

Idag på eftermiddagen ringde läkaren från Klinisk genetik och meddelade det positiva beskedet att jag har en kromosomavvikelse. Det innebär att den kromosomavvikelsen de har identifierat hos fostret som heter balanserad translokation är ofarlig för fostret eftersom avvikelsen är ärvd.

Kromosomavvikelsen är också ofarlig för mig, men kan innebära en ökad risk för upprepade tidiga missfall. Vid fertilitetsutredningar kontrolleras därför om mannen eller kvinna har balanserad translokation.

Det kan vara så att även Rebecka har ärvt denna kromosomavvikelse från mig. När hon bli myndig kommer vi därför att rekommendera henne att lämna ett blodprov för att hon ska få svar.

Det var ett skönt besked att få på fredag eftermiddag. Nu har jag ett par timmar på mig att smälta beskedet innan det är dags att gå på julfest. Nu kommer julfesten att bli ännu trevligare!

Inga kommentarer: